Review: Struer Boats Frej 504

Frej-Review-Jan2020-0024

Struer Boats Frej 504 er en kajak der skiller sig ud fra mængden, både på design og sejlegenskaber. Og det er en kajak der stiller krav til sin roer. Derfor er den værd at kigge nærmere på, og derfor er det godt at samle erfaringer og viden, inden du beslutter om Frej 504 er noget for dig.

Inden du læser videre

Kajakkerne til dette review er venligst udlånt af Struer Boats. Den arbejdstid der er gået med test-ture, transport til og fra vandet, review-noter og efterfølgende dokumentation er 100% for min egen regning. Struer Boats modtager feedback fra test-aktiviteterne, til fremtidig produktudvikling.

OnAdventure kan i specifikke situationer modtage kommission, hvis et salg af en Frej-kajak formidles direkte via en forespørgsel hos OnAdventure. Det er helt almindeligt firma-samarbejde. I sommersæsonen 2020 stiller Struer Boats en Frej 504 og en Frej 504T til rådighed for yderligere test i OnAdventure's flåde af kursuskajakker, som i øvrigt er sammensat af et bredt udvalg af kajakmærker.

Jeg har som kajakroer og underviser, en personlig interesse i at sætte mig ind i egenskaberne, brugbarheden og anvendelsesområderne for de havkajakker og det kajakudstyr der findes på markedet. Det gælder uanset hvilken producent udstyret kommer fra. Den viden er en del af mit grundlag for at kunne rådgive sagligt og seriøst om valg af kajakker og kajakudstyr - og det er den viden, jeg deler med dig i dette review.

Fra design til lancering - og relancering i 2020

Det oprindelige selvbygger-design til Frej er skabt af svenske Björn Thomasson. Struer Boats Denmark, med base i Kgs. Lyngby, har en lang tradition for fremstilling af turkajakker og kanoer. De realiserede ideen med at få Frej-kajakken fremstillet i glasfiber og på den måde, udbredt til et større marked end selvbyggerne. Og som Björn Thomasson selv udtrykker det på sin webside, er glasfiber-udgaven af Frej holdt meget tæt på det oprindelige Frej-design, for at bevare sejlegenskaberne så meget som muligt.

Frej-Review-Jan2020-0029.jpg

Da glasfiber-udgaven af Frej 504 blev lanceret i sommeren 2015, med produktionslinje i østeuropa, havde den nogle detaljer der skulle arbejdes med for at få kvaliteten i top. Frem for bare at blive ved med at producere og leve med disse småfejl, blev produktionen flyttet til Danmark, hvilket har givet Struer Boats bedre mulighed for at få helt tjek på detaljerne og starte produktionen op igen. Efter et par års klargøring, er kajakken således tilbage på markedet i foråret 2020.

Frej 504 som glasfiber/carbon kajak - og i Thermoplast

Frej-Review-Jan2020-0020.jpg

Samtidig med relanceringen i 2020 af glasfiber/carbon-modellen, udkommer også Frej 504 T (T står for Thermoplast, også kendt som ABS plast). Thermoplast-udgaven har en smule ændret skrogfacon og dermed andre sejlegenskaber i forhold til glasfiber-udgaven af Frej 504, og da der samtidig også er forskel i pris, vægt, dæks-rig, lastekapacitet og cockpit-plads, har Thermoplast-udgaven fået sit eget review her.

Nu skal du høre, hvad der særligt kendtegner Frej 504 Glasfiber/Carbon, så du kan afgøre om kajakken appelerer til dig og dine behov.

Vi starter med facts om kajakken:

Tekniske data for Struer Boats Frej 504

  • Længde: 504 cm
  • Bredde: 52 cm
  • Indvendig cockpit bredde: 38 cm / længde: 77 cm
  • Cockpit højde bagkant: 17 cm / forkant: 27 cm
  • Lasteevne: 135 kg (roer + oppakning)
  • Vægt (incl. luger): 24-25 kg (standard) / 25-27 kg (pro)
  • Pris: kr. 25.000 (standard) / 28.000 (pro) / 31.000 (carbon)

Hurtig og manøvredygtig - hvad er tricket?

Helt fra første time på vandet i Frej 504, står to ting meget klart for mig: For det første, er kajakken manøvredygtig. Altså sådan, rigtig manøvredygtig. Med finnen trukket op, slipper kajakkens bagende vandet og skrider let til siden, med en tydelig rislen i vandet. Det giver friheden til at kunne manøvrere på meget lidt plads. Og med finnen i vandet, er Frej en let-roet kajak, med marchfart på omkring 8,5 km/t på fladt vand. Det er i den hurtige ende, for en havkajak på lige godt 5 meter. Summa summarum: Manøvredygtighed og marchfart i samme kajak. Men hvordan?

Traditionelt har valget af havkajak været et valg mellem manøvredygtighed og høj marchfart. Enten/eller. Men ikke begge dele på samme tid. Og alligevel, så er det lykkedes at lave en kajak her, som faktisk forener de to egenskaber. Magi? Nej, der er et trick: Manøvredygtigheden er opnået gennem en rundbundet agter-ende, med kraftigt spring. Den skal tøjles, ved hjælp af aktiv brug af finnen.

Med andre ord, så er Frej 504 designet til at være afhængig af finnen, for at være håndterbar til fremadroning på længere distancer.

Hvor meget finne er Frej’en så afhængig af? Det afhænger af hvor meget du og din oppakning vejer, for jo længere ned i vandet du tynger kajakken, desto mindre finne er nødvendig. For mit vedkommende er 4-5 centimeter finne ude i vandet tilstrækkeligt til at kajakken er balanceret og forudsigelig. Finnen helt ude, så er kajakken som på skinner: Den vil bare lige ud. Finnen er ret følsom for selv små justeringer, så du skal forvente at eksperimentere for at ramme det punkt der passer for dig.

Frej-Review-Jan2020-0026.jpg 

En kajak der stiller krav tid dig

Du skal have lyst til at træne og arbejde med Frej’ens egenskaber, for at få det bedste ud af den. Det er en kajak der stiller krav til dig: Den er god, hvis du forholder aktivt dig til dens egenskaber, og hvis du vil investere opmærksomhed i finne-placeringen. Du skal lære at tøjle kajakkens manøvredygtighed (eller slippe den fri). Til gengæld for din opmærksomhed, bliver du belønnet med friheden til at vælge mellem manøvredygtighed når du skal bruge det. Med rulle-egenskaber over gennemsnit. Med fart-potentialet til at ro længere distancer, uden at skulle skifte mellem forskellige kajakker. Så længe, du altså bruger finne-systemet aktivt, og holder det godt kørende.

Frej-Review-Jan2020-0023.jpg

Primær-stabiliteten er en anelse livlig - den rundbundede kajak ruller. På kant, oplever jeg Frej som moderat stabil, med en god markering af hvor den skal holdes. Sædet er enkelt designet, og rammer en god balance: Det er hverken for fladt eller for dybt, og derfor oplever jeg en god balance mellem bevægelsesfrihed og kontakt. Lændestøtten er et stift plastikbånd, som også ses på f.eks. Tiderace-kajakker. Enkelt og solidt, men det kræver en skruetrækker hvis du vil justere det. Som standard er lændestøtten fastgjort i to punkter på hver side, så den er fikseret og ikke kan rotere. Hvis du vil, kan du ændre det til montering i en skrue, og dermed få en lændestøtte der kan vippe op og ned. Det kan øge bevægelsesfriheden, specielt til bagudlænede rul.

Det kan jeg li’ ved Frej 504:

  • Fornemmelsen af en livlig (men stadig behagelig) balance og en god føling med vandets bevægelser.
  • Kajakken er hurtig i forhold sin længde. Den cruiser godt omkring 8,5 km/t uden last på fladt vand.
  • Fornemmelsen af en “low volume” kajak. Dækket er rimelig lavt, og jeg mærker en solid positiv kontakt i lårstøtterne. Den tætte pasform egner sig til små og lette roere (jeg er selv 1,67m / 65 kg).
  • Det lave bagdæk og den rundede cockpit-facon giver rulle-egenskaber over gennemsnit.
  • Glasfiber-Frej’en har mere plads i bredden under elastikkerne på fordækket, end ABS udgaven har. Det giver plads til en storbladet reservepagaj og en pumpe på fordækket.
  • Der er reflekser i dækslinerne.
  • Sædet føles godt at sidde i, med fornuftig bevægelsesfrihed. Lændestøtten er solid og kan justeres mellem at sidde fast (2 skruer) og kunne rotere (1 skrue).
  • Fra 2020 produceres Frej 504 som standard med bærehåndtag og dagsluge - nyttigt og godt, og det gælder uanset om du vælger standard, pro eller carbon modellen.

Det skal du forholde dig til

Frej-Review-Jan2020-0028.jpg

  • Sædet er monteret forholdsvist langt fremme i det ovale cockpit. Det giver ikke så meget plads til at få lange ben ind og ud af kajakken, når man sidder på sædet. Det vil blive en begrænsning for roere med lange ben - og de kan finde mere plads i Thermoplast-udgaven af Frej 504, eller Frej 534. Men har du korte ben, er det sandsynligvis ikke noget problem.
  • Kajakken er meget afhængig af have noget finne i vandet, for at være neutral i styringen. Du skal bruge finnen aktivt, være opmærksom på at den kører godt, og lære at vedligeholde den.
  • Det lave fribord på kajakken er en fordel når du skal rulle, men kan resultere i mere vand i cockpittet ved redninger og entringer.
  • Forskibet banker pæle i modsø. Du skal vænne dig til en kajak der “klapper” vandet, når du ror den i modvind og modbølger.
  • Det kræver smidighed at få hænderne ned i den center-monterede dagsluge.
  • Krumningen på cockpit-karmen tilfører styrke og stivhed, men giver en lav frihøjde over kajakkens dæk. Det kan begrænse brugen af spraydecks med tyk elastik, og fingrene kan komme i klemme ved redninger.

Frej-Review-Jan2020-0021.jpg

Det kan forbedres

  • Snacklugen mangler lidt dybde i forhold til hvor lang den er.
  • Dækslinerne er monteret lidt for stramme til min smag - de kan løsnes om nødvendigt.

Er du interesseret i at prøve Frej 504 eller 504T?

Hos OnAdventure har jeg begge kajakker på kursustraileren i 2020-sæsonen, og du er velkommen til at kontakte mig for en snak om demo og gode råd om kajakkerne, og jeg hjælper gerne med at formidle en handel.

Læs mere om Frej-kajakkerne