Review: Struer Boats Frej 504 Thermoplast (ABS)

Frej-Review-Jan2020-0014.jpg

Samtidig med lanceringen i 2020 af Frej 504, har Struer Boats fået produceret Frej 504 i Thermoplast.

Lad det være sagt helt fra starten: Selv om navnet klinger meget ens, er der forskel på de to kajakker. Det er ikke bare en 100% samme kajak, i et andet materiale, til en lavere pris.

En række små, men betydningsfulde ændringer i designet resultater i at Frej 504 T skiller sig ud fra sin glasfiber-søster.

Frej-Review-Jan2020-0020.jpg

Og det er disse forskelle, jeg sætter fokus på i dette review.

Hvis du ikke allerede har læst review’et af Frej 504 Glasfiber, så vil jeg anbefale at læse det først. Det giver dig en god forståelse for grundtankerne i Frej 504 designet, og et godt afsæt til at læse videre herfra.

Inden du læser videre

Kajakkerne til dette review er venligst udlånt af Struer Boats. Den arbejdstid der er gået med test-ture, transport til og fra vandet, review-noter og efterfølgende dokumentation er 100% for min egen regning. Struer Boats modtager feedback fra test-aktiviteterne, til fremtidig produktudvikling.

OnAdventure kan i specifikke situationer modtage kommission, hvis et salg af en Frej-kajak formidles direkte via en forespørgsel hos OnAdventure. Det er helt almindeligt firma-samarbejde. I sommersæsonen 2020 stiller Struer Boats en Frej 504 og en Frej 504T til rådighed for yderligere test i OnAdventure's flåde af kursuskajakker, som i øvrigt er sammensat af et bredt udvalg af kajakmærker.

Jeg har som kajakroer og underviser, en personlig interesse i at sætte mig ind i egenskaberne, brugbarheden og anvendelsesområderne for de havkajakker og det kajakudstyr der findes på markedet. Det gælder uanset hvilken producent udstyret kommer fra. Den viden er en del af mit grundlag for at kunne rådgive sagligt og seriøst om valg af kajakker og kajakudstyr - og det er den viden, jeg deler med dig i dette review.

Er du klar?

Godt, så lad os tage de tørre tal først:

Tekniske data for Struer Boats Frej 504 Thermoplast

  • Længde: 504 cm
  • Bredde: 52 cm
  • Indvendig cockpit bredde/længde: (tilgår)
  • Indvendig cockpit højde bag sædet: 23 cm.
  • Lasteevne: 135 kg (roer + oppakning)
  • Vægt (incl. luger): 20 kg
  • Pris: kr. 15.000

Thermoplast - hvilken forskel gør det?

Thermoplast, også kendt som ABS plast, foldes ud over en varm støbeform, og derved opnåes den ønskede facon på kajakkens top og bund, der efterfølgende samles. Både plastik-typen og produktionsteknikken skiller sig ud fra rotationsstøbte polyethylen (PE) plastkajakker.

Vægt: Thermoplast er let. Det mærkes så snart kajakken skal løftes af og på en bil eller en hylde, at vægten er nede på omkring 20 kilo. Det er altså bare en forskel fra en 25 kilos kajak, og stort set altid en fordel når den skal håndteres på land.

Udseende: Thermoplast har en en glat, blank overflade der på mange måder ligner gelcoat. Det er gennemfarvet plast, og fordi top og bund er støbt separat, får du det klassiske udseende af en to-farvet kajak (Eksempelvis en rød top, hvid bund, sort samling). I praktisk brug er thermoplast mere ridsefast end PE, og bliver ikke "uldent" efter lang tids brug.

De store flader på Thermoplast-skroget “flexer” når du trykker på dem - lidt som på en tyndt støbt glasfiber-kajak. Lårstøtterne og cockpitkarmen har lidt mere flex end glasfiber-støbningen. Derfor er Frej 504 T flere steder forstærket med afstivnings-profiler, blandt andet i kajakkens bund (pumpe/drikkeflaske-holderen) og under de store flader på bagdækket.

Frej-Review-Jan2020-0012.jpg

Selv om thermoplast er meget solidt i forhold til sin tykkelse, så kan uheldet være ude. En skade på en thermoplast-kajak kan limes, med lidt snilde. Du skal have fat i limtyper specielt beregnet til ABS plast, og lære at arbejde med deres egenskaber, men summa summarum, så er der muligheder for at reparere en skadet thermoplast-kajak, måske endda i højere grad end kajakker støbt af polyethylen.

Højere dæk og ændret cockpitkarm

Første indtryk af at sidde i Frej 504 T, er at der er mere plads. til benene. Cockpittet er længere, og dækket er hævet med omkring 4 centimeter i hele kajakkens længde, sammenlignet med Frej 504 i glasfiber. Det giver ekstra højde i pakrummene, og specielt, ekstra højde under lårstøtterne.

Resultatet er at roere med længere ben og tykkere lår, har bedre plads. Det hævede dæk giver en følelse af en high volume kajak, der kan rumme større personer og større mængder oppakning. Højden gør det er nemmere at bevæge benene. Det giver større mulighed for at ændre på siddestillingen undervejs på en langtur, og bedre forudsætninger for at arbejde effektivt med benene ved fremadroning og manøvrering. Mine størrelse 43 fødder, fyldte på ingen måde pladsen ud - der er plads til store fødder! 

Målt bag sædet, er cockpitkarmen hævet fra 19 centimeter i glasfiber-udgaven til 23 centimeter i thermoplast-udgaven af Frej 504. Det hævede dæk og de knapt så tætsiddende lårstøtter påvirker rulleegenskaberne, så Thermoplast-udgaven af kajakken har mere gennemsnitlige rulle-egenskaber. Bevares, den ruller stadig ganske fint, men ikke så nemt som glasfiberudgaven med sit lave bagdæk og tætte lår-kontakt.

Samtidig er cockpittet i thermoplast-udgaven gjort længere, så der nu er masser af plads til de langbenede roere. Det er ikke længere noget problem at få benene ind og ud af kajakken når jeg sidder på sædet. Frihøjden mellem dæk og cockpitkarm er omkring dobbelt så stor som på glasfiber-udgaven, cirka 3 centimeter. Det giver plads til spraydecks med tykke elastikker, og fjerner risikoen for at få fingrene i klemme. Til gengæld er der en højere kant at kravle hen over, når der skal laves redninger.

Frej-Review-Jan2020-004.jpg

Balance og stabilitet

På flad bund og fladt vand har Frej 504 Thermoplast den samme lidt livlige primære stabilitet, som kendetegner glasfiber-Frej’en. Det mærkes specielt i kombination med det hævede dæk: Prøver du at sidde ovenpå de to kajakker, kan du mærke en forskel, fordi at tyngdepunktet er 4 cm højere oppe på Termoplast-udgaven. En faktor, som gør for eksempel cowboyredninger mere udfordrende på balancen.

Sekundær-stabiliteten, når kajakken er på kant, er mærkbart større i Thermoplast-udgaven. Det vil tiltale roere der har brug for mere hjælp fra kajakken - uden at den bliver kedelig, er Frej 504 Thermoplast bare nemmere at holde på en stabil, høj kant.

Retningsstabilitet og finne-behov

Springet en smule mindre i Frej 504 Thermoplast, sammenlignet med glasfiber-udgaven. Det gør kajakken mere retningsstabil. Ikke helt til det punkt hvor finnen kan undværes ved fremadroning, men på mine test-ture kunne jeg nøjes med omkring 2 centimeter finne i vandt, for at opnå den samme fornemmelse af en balanceret manøvrering, som jeg skulle bruge 4-5 centimeter finne på glasfiber-udgaven.

Frej-Review-Jan2020-003.jpg

Den lidt øgede retningsstabilitet synes jeg personligt er klæder kajakken. Frej 504 Thermoplast har stadig en stor del af manøvredygtigheden med sig, den er har bare knapt så vildt et temperament som glasfiber-udgaven. Og med finnen ude, ja, så har du den på skinner, den holder virkelig sin retning meget effektivt.

Mindre larm i modbølger

I modbølger, banker stævnen af Frej 504 Thermoplast ikke pæle i helt samme grad som glasfiber-udgaven. Det sker stadig, men ikke så udpræget. En umiddelbar visuel analyse, indikerer at bunden thermoplast-skroget først bliver flad længere ind mod kajakkens midte. Det kan gøre forskellen, fordi den del af kajakkens forende der rammer ned i vandet, er mere afrundet. Slut-resultatet er i hvert fald, at Frej 504 thermoplast ikke banker pæle i så stort omfang som glasfiber-udgaven.

Frej-Review-Jan2020-006.jpg

Fittings, kanter og snackluge

Nu er vi ude i detaljerne, men de skal også med.

Frej 504 Thermoplast har dæksfittings der er flyttet op oven på dækket. De er udført som plastik-fittings med lukkede huller til line-gennemføringen, hvilket er godt fordi det sikrer at linerne ikke kan trækkes ud af fittings’ene. Men placeringen giver lidt mindre plads i bredden oven på dækket, hvilket kan begrænse pladsen hvis du har brug for at opbevare en stor-bladet reservepagaj, eller store kortlommer på fordækket. På Frej 504 Thermoplast, stikker skruerne til dæksfittings ned i cockpit og pakrum, hvor oppakning og fødder kan støde på dem.

På dette punkt er glasfiber-udgaven foran, med bredt monterede linegennemføringer der er indstøbt i selve skroget uden eksponerede metaldele i cockpit eller pakrum. 

Frej-Review-Jan2020-0011.jpg

Indersiden af cockpit-karmen på Thermoplast-udgaven, har nogle lidt skarpere kanter end glasfiber-udgaven har. Det mærkes, hvis du skal bære kajakken i cockpitkarmen, specielt hvis der er last i: Kanterne bider lidt i fingrene, dog uden at være skarpe og skærende.

Snacklugen på Glasfiber-frej’en er ikke kæmpestor. Thermoplast-udgaven har en endnu mindre mindre og lavere snackluge, så her er den virkelig begrænset til at kunne opbevare småting. Vær klar over at der altså er en begrænsning her, på hvor meget snacklugen i en Thermoplast-Frej kan rumme.

Frej-Review-Jan2020-001.jpg

En opsummering af forskellene på Frej i Glasfiber/Carbon og Thermoplast

  • Frej 504 Thermoplast opleves som en high volume udgave, med mere benplads og højere knæposition end glasfiber-udgaven. Det vil tiltale de personer der ikke kan være i 504 Glasfiber-udgaven. Der er plads til ret store ben og store støvler.
  • Der er plads til fingrene og til tykke spraydecks under cockpitkarmen - ingen risiko for fastklemning.
  • Thermoplast-udgaven har et 4 cm højere dæk. Det øger benplads og pakvolumen og giver større fribord, men hæver også tyngdepunktet og giver mere gennemsnitlige rulle-egenskaber.
  • Thermoplast-udgaven har en lidt større sekundær stabilitet, og er lidt mere retningsstabil end glasfiber-udgaven.
  • Thermoplast-udgaven banker mindre pæle end Glasfiber-udgaven når du ror i modbølger.
  • Dæksfittings er flyttet op oven på dækket, hvilket giver lidt mindre plads i bredden til opbevaring af reservepagajer, kort og andet dæks-last.
  • Thermoplast-udgaven har en del kanter rundt langs indersiden af cockpit-karmen, som er hårde at holde ved, når man løfter kajakken og når der skal holdes fast i den f.eks. ved redninger og svømning i bølger. Glasfiber-udgaven er mere fri for disse kanter.
  • Snacklugen mellem knæene er for lille til at være rigtig brugbar. Den mangler dybde og længde.
  • Thermoplast-udgaven er cirka 5 kg lettere end glasfiber-udgaven. Det er en fordel ved transport på land, og ved lastning på tagbøjler.
  • Thermoplast-udgaven koster kr. 10.000 mindre end glasfiber-udgaven. Alene prisen, vil gøre den til et attraktivt valg at overveje.

Er du interesseret i at prøve Frej 504 eller 504T?

Hos OnAdventure har jeg Frej 504 i Glasfiber og Thermoplast på kursustraileren i 2020-sæsonen, og du er velkommen til at kontakte mig for en snak om demo og gode råd om kajakkerne.

Læs mere om Frej-kajakkerne

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Skriv en kommentar

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk