Review: P&H Valkyrie

PH-Valkyrie-008.jpg

P&H Valkyrie hører til i kategorien af hurtige havkajakker, og det er en kajaktype der har udviklet sig temmelig meget de sidste 10 år. Fælles for de hurtige havkajakker er at de specifikt er optimeret til distancer og tempo. Men alligevel har de forskellige specialer: Fladt vand, store bølger, med og uden oppakning til langtur. De er næsten alle udstyret med et ror, og de er ret lange - typisk mellem 5,5 og 6 meter.

Inspirationen kommer fra flere kilder

  • Den næsten-lodrette stævn og agterende fra tur/kap kajakker.
  • Den voluminøse stævn, som ses på surfski og Wildwater Racing kajakker.
  • Cockpit-ergonomien fra havkajakker, med plads til at bruge benene aktivt til fremadroning.
  • Vipperoret fra havkajakker med ror - som du ser det på mange andre havkajakker med lang vandlinje.
  • Lårstøtter, cockpitkarm, dæksliner, pakplads og robust konstruktion, som ses hos allround havkajakker.

PH-Valkyrie-006.jpg

En ting er sikkert: Vælger du en hurtig havkajak der passer til dig, og ror du effektivt fremad, så kan give de fleste allround havkajakker baghjul på både de korte og lange ture - alene på grund af kajakkens konstruktion. Og hastigheden - det ER altså sjovt og inspirerende.

Her skal du høre om P&H Valkyrie, som er en hurtig havkajak i plastik.

Testen bygger på i alt over 100 kilometers roning i et bredt spænd af vand- og vejrforhold, og er foretaget over 4 måneder fra november 2019 til februar 2020. Vesterhavs-surf, fladt vand, downwinders, modvind, korte og lange roture. Fra vindstille til 14+ m/s. Den testede kajak er med agter-monteret vipperor (kajakken er forberedt til underhængt ror). Og helt kort fortalt - så er den værd at se nærmere på!

PH-Valkyrie-001.jpg

Inden du læser videre:

Kajakken til dette review har jeg selv købt og betalt af egen interesse og på eget initiativ. Ganske enkelt, fordi jeg er nysgerrig på de muligheder den giver. Kajakken er købt gennem Struer Kajak Butik som er min faste samarbejdspartner når der skal shoppes grej. Den arbejdstid der er gået med over 100 kilometer test-ture, transport til og fra vandet, review-noter og efterfølgende dokumentation står 100% for min egen regning.

Kajakken er nu en del af OnAdventure's flåde af kursuskajakker, som i øvrigt er sammensat af et bredt udvalg af kajakmærker.

Jeg har som kajakroer og underviser, en personlig interesse i at sætte mig ind i egenskaberne, brugbarheden og anvendelsesområderne for de havkajakker og det kajakudstyr der findes på markedet. Det gælder uanset hvilken producent udstyret kommer fra. Denne viden er en del af mit grundlag for at kunne rådgive sagligt og seriøst om valg af kajakker og kajakudstyr - og det er den viden, jeg deler med dig her.

Nu til de hårde facts:

Tekniske data for P&H Valkyrie

  • Længde: 540 cm
  • Udvendig bredde: 54 cm
  • Indvendig cockpit bredde/længde: 42x81 cm
  • Cockpit højde agter/for: 23 cm / 36 cm.
  • Samlet volume: 334 liter
  • Max. anbefalet roer vægt: 115 kg
  • Vægt (incl. luger): 26 kg
  • Pris: kr. 15.149 kr

Førstegangs-oplevelsen: Tryghed og høj rostil

P&H Valkyrie er en plastikkajak i stil med de hurtige havkajakker. Den har bundprofilen fra Pyranha Octane surfski’en: Et rundbundet forskib faser gradvist over i en flad bund som starter ude omkring fødderne. Den flade bund er fantastisk til at fange bølger og planer velvilligt. Bagenden af kajakken har et højt spring som giver seriøs manøvredygtighed, kun tøjlet af roret, som den så også er helt afhængig af.

Det høje fordæk giver en siddestilling hvor det er nemt at arbejde effektivt med benene ved fremadroning, og udskæringer opfordrer til et stejlt isæt af pagajen og en høj rostil. Jeg har haft rigtig gode erfaringer med at ro den med en wingpagaj, fordi den pagajtype gør det nemt at fortsætte med at levere power i fremadroningen, også når hastigheden og dermed kadencen bliver høj. Pulsen kommer op - men det gør hastigheden også!

Inde i cockpittet finder du de komfortable, justerbare lårstøtter som også er monteret i andre P&H havkajakker, og lændestøttens justering er super nem med håndtag til at stramme og løsne den, integreret i lårstøtterne. Rorpedalerne er solide Smarttrack pedaler, med en fast underdel at træde fra på, og en overdel der vipper og styrer roret.

PH-Valkyrie-003.jpg

Bredden på de 54 centimeter signalerer en rimelig stabil kajak, og det lever Valkyrien fuldstændig op til: En smule levende primærstabilitet på flad bund, men straks kajakken er ude på kant, mærker du en virkelig solid sekundær stabilitet, der ikke lader dig i stikken i bølger. Den store stabilitet gør at du stadig kan give gas i store bølger, og ikke behøver at bruge unødvendig energi på at holde balancen.

Bagdækket er højt, så du skal ikke forvente en kajak til de vilde tekniske rul, men her hjælper den store sekundære stabiltiet igen: Valkyrien er rimelig let at rulle med et let bagudlænet rul - så hvis du er vant til at rulle i bølger, kan du nemt tage dit rul med over i denne kajak.

Topfart: Valkyrie som downwind-maskine

Nu går snakken meget på hastighed som den vigtige parameter. På fladt vand er Valkyrien komfortabel omkring de 9-10 km/t med en frisk indsats. Slipper jeg kræfterne løs, topper den omkring 13-14 km/t. Meget pænt for en plastik havkajak.

Det er bestemt i bølger og på downwind at den stejle del af læringskurven ligger. Timing, balance, læsning af vandet, acceleration og fremadroning skal flyde godt sammen. Det er udfordringen ved at ro downwind. Og når P&H Valkyrie stikker afsted på en bølge, så er oplevelsen en lækker, smoooooth acceleration.

Ingen vibrationer eller unødig larm - bare acceleration. GPS’en rammer 18-22 km/t, og smilet breder sig øjeblikkeligt. Fedt og sjovt!

Vipperoret har ikke altid lige godt fast i bølgen (klart, når kajakkens bagende stikker ud af bølgens top) så nogle gange ender en fed surf i at du må arbejde lidt for at genvinde retningskontrollen - men det er meget afhængigt af bølgehøjden og bølgernes facon. Min oplevelse er at der skal arbejdes lidt mere for for retningen i småbøger, men at der er bedre kontrol i større bølger hvor bagenden af kajakken er begravet i vandet.

Kommer du ind i surfzonen til de brækkende bølger, er de fem-meter-og-fyrre ikke så smidig som de kortere havkajakker (for eksempel P&H Delphin eller Valley Gemini). Valkyriens ror får ikke rigtig godt fat i det luftfyldte vand, og mange sidesurf ender med at bagenden fejes ind mod stranden og forenden peger ud mod havet. En fin egenskab hvis du skal ud og fange den næste bølge, men det kan tage nogle ekstra fejetag og meter, at få kajakken drejet tilbage ind mod stranden igen.

PH-Valkyrie-007.jpg

Opsummeret, så er min oplevelse af at ro i Valkyrien, at det bringer nye og sjove elementer ind i kajakroningen. Acceleration, fart, en kajak der nogle gange styrer sig selv, og andre gange skal hjælpes en hel del. Og samtidig med at det er sjovt, er den fundamentale tryghedsfornemmelse på plads: Jeg kan rulle, mit sikkerhedsgrej er med i lastrummet, og jeg sidder trygt og varmt i et lukket cockpit.

En tur på værkstedet

Efter de første timer i bølger kom jeg op af vandet med et knastørt forreste pakrum, men lidt vand i kajakkens bagerste pakrum. Det viste sig ved et nærmere eftersyn at skyldes en mikroskopisk støbefejl i plastikken omkring bøsningen til roret - der var et hul på 2 millimeter, og bøsningen til roret kunne drejes rundt i skroget ved hårde belastninger. 

Jeg ser det lidt som en one-off støbefejl og forventer ikke at det er et generelt problem på P&Hs ellers gennemprøvede produktion af kajakken, og sagen blev også nemt og hurtigt fikset: Først, en grundig og venlig vejledning fra den danske distributør, og så en solid portion lim til at forsegle hullet og fiksere ror-bøsningen. Så var Valkyrien flyvende igen, nu også med knastørt bagerste pakrum.

Det skal du forholde dig til

  • Vægt: Kajakken er relativt tung at løfte rundt på, og den ekstra vægt giver lidt langsommere accelerationer på vandet - ikke værre end andre plastik havkajakker, men tungere end f.eks. en 12-kilos surfski.
  • Valkyrie leveres som standard uden dagsluge bag cockpittet - men til gengæld en OK stor snack-luge mellem knæene.
  • Reservepagajer ligger bedst på bagdækket.
  • Valkyrie fåes med underhængt ror eller vipperor. Underhængt ror har mindre vandmodstand, men er mere sårbart for hårde landinger og starter fra stranden så det bør primært vælges hvis ud starter/lander på dybt vand.

Det kan jeg li’

  • Kajakkens fart, og evnen til at fange bølger, gør Valkyrie til en sjov havkajak
  • Følelsen af et stift plastikskrog. P&Hs CoreLite X konstruktion leverer varen.
  • Helt tørre pakrum - også efter en tur i bølger.
  • Vipperorets evne til at smide tang og søgræs, hvis du ror steder med meget søgræs i vandet.
  • Den høje benstilling er positiv for effektiv fremadroning.
  • De skråt udskårne sider på dækket der motiverer til en høj rostil.
  • Den rummelige snackluge giver gode opbevaringsmuligheder.
  • Forsænkningen i dækket til montering af et Silva P70 kompas.

Det kan forbedres

  • Sædefaconen er til den flade side. Det giver god bevægelsesfrihed, den flade form kan for nogle personer kræve tilvænning og være lidt anstrengende at sidde på i længere tid. Præferencer og kropsform varierer fra person til person, og tilpasning med skum er en mulighed.
  • Ror-pedalerne er monteret, så de peger svagt skrå nedad. Det gør det lidt svært at ramme præcist med tæerne på pedalens bevægelige top.
  • Smart Track vipperoret slipper oftere vandet når der roes i bølger, end et underhængt ror gør. Det koster af og til på retningskontrollen. 
  • Beslagene til at justere lændestøtte har nogle skarpe takker lige omkring skinnebenet - dem så jeg gerne pakket væk.

Producentens kommentarer

P&H Sea Kayaks har skrevet følgende kommentarer som opfølgning på reviewet:

Great review, thank you very much!

By the way, we have recently tweaked the footrest mounting to make the pedals level and removed one of the RDFs [dæksfittings, red.] that interfered with some taller, large-footed paddlers' foot position. We've also made the Day Hatch standard, but the pod hatch just in front of the cockpit is an optional extra still.


Er P&H Valkyrie noget for dig?

Hvis du vil opleve den ekstra hastighed og arbejde med effektiv fremadroning - samtidig med at du kan pakke tur-grej, sikkerhedsudstyr og mad til en tur, så er P&H Valkyrie et interessant bekendtskab. For de fleste havkajakroere vil det nok være kajak nr. 2 eller 3, ved siden af mere allround kajakker.

Som overgangs-båd på vej til surfski, er der også noget at komme efter: Du kan arbejde meget med effektiv rostil, wingpagaj, og med at lære styringen af en kajak med ror i større bølger ved at ro i Valkyrien.

Du får et godt udbytte af Valkyriens egenskaber, hvis du er frisk på at tage den ud i både fladtvands-træning og på downwinder-ture hvor den virkelig brillerer. Og så er plast-konstruktionen solid nok til at tåle hårdt brug, samtidig med at den er til at betale.

Baggrund: Om testeren

  • Vægt: 65 kg
  • Højde: 167 cm
  • BCU5* Sea Kayak Leader, IPP Instruktør-3
  • Har roet og undervist i et bredt udvalg af havkajakker igennem de seneste 16 år.

Læs mere

2 kommentarer

Den signal lygte du har sidene agter på kajakken hvor købes den og hvad kaldes en sådan ? 

Læs mere
Læs mindre

Det er en Kayalite fra firmaet KAYALU - efter min mening, en af de bedste dæksmoterede LED markeringslys der findes til kajakroning i mørke.

Jeg kender ikke pt. til danske forhandlere men den kan bestilles direkte fra deres webside.

Læs mere
Læs mindre

Skriv en kommentar

Har du fundet en fejl?

Er der noget på siden her som ikke er i orden? Uanset hvor småt eller stort: Hvis der er noget jeg kan rette, vil jeg gerne vide det. Klik her for at sende en besked om det.

Har du ubesvarede spørgsmål?

Skriv mig en email og fortæl hvad jeg kan hjælpe med. Jeg vil gerne høre din feedback, og alle spørgsmål besvares naturligvis fortroligt. Skriv til mig på tue@onadventure.dk