Klar til BCU5* Sea Kayak Leader

Isle_of_Skye_UK_location_map

Søndag 10. marts ankommer jeg til Skye og Skyak Adventures klar til en uge med BCU5* på programmet.

Op til turen er der gjort en del forberedelser på grej, tidevands-teori, kort og navigation, og fysisk træning så grundformen er nogenlunde på plads. Der er rigtig gode grunde til at rejse ud - og ud skal man jo, for at få BCU5 forhold - kysten er mere krævende, og for store dele er det klippekyst.

Tidevandet er der også nok af, ca. 4,5 meters tidevandsforskel ved springflod (hvor vi normalt i dansk vadehav ligger på omkring 2 meter. Ud over at tingene bare flytter sig hurtigt, kræver det også rimelig intens planlægning af kryds.

Der hvor vandet bliver presset over / forbi forhindringer, øges hastigheden ofte, og der opstår overfalls eller tide races der på den rigtige dag kan være en super fed legeplads, og på den forkerte - en kødhakker som man bør styre udenom.

En anden rigtig god grund er at få inspiration fra en af de bedste - i dette tilfælde Gordon Brown som underviser, og et hold andre entusiastiske kajakroere som makkere.

Tidevand

Der er mange måder at få information om tidevand og vejr når man skal ud i kajakken på Skye - og meget grej at tænke igennem. Læs med om detaljerne for turen her Vi nærmer os nymåne (12. marts) og dermed springflod i ugen hvor kurset kører. Tidevandsintervallet mandag 11. marts er omkring 4.8 meter. Til tidevandsprognoser har jeg installeret "Tides & Currents" app'en på telefonen, og på PC'en er tide-forecast.com i bookmarks. Ullapool er nærmeste reference havn, og der ud over skal tiderne for Dover også bruges - det kommer lidt an på om man arbejder med tidevands-atlas, tidevands-diamater eller tidevands-konstanter som udgangspunkt for planlægningen.

Vejr

  • Internet: Bruger XCWeather.co.uk og MetOffice.gov.uk til vejret. De har en mobil-venlig side her, hvis der endelig skal trækkes over udenlansk data roaming. Bølgeprognoser fra Magicseaweed.com, Windfinder.com og Windguru.cz
  • Radio: Shipping forecast bliver sendt på BBC4 hver dag 05:20 og 00:48. Den kræver lidt øvelse at forstå i detaljer, der er rigtig meget information pakket ned på kort tid. En ordforklaring på begreberne i shipping forecasts kan findes her.
  • VHF: Inshore Forecast / Strong Wind Warnings / Gale or Storm Warnings / Navigational Warnings annonceres på kanal 16 hver 4. time. For Stornoway Coast Guard, der dækker Skye, er tiderne dagligt kl. 01:10, 05:10, 09:10, 13:10, 17:10 og 21:10. Der ud over kan den lokale coast guard kaldes og give en vejrudsigt på forespørgsel.

VHF Radio

  • Stornoway Coast Guard passer området omkring Skye.
  • Opkald og nødtrafik på kanal 16
  • Kanal 69 til fritidsbrug (the pleasure channel) og havne er typisk kanal 12 eller 8.
  • Operations Room kan kontaktes på tlf 01851 702013.

Kortmateriale og bøger

Hjemmefra har jeg skaffet kortmateriale, som dækker hele Skye. Fire Ordnance Survey topografiske kort (#23, #24, #32 og #33) samt Imray's søkort #66 som dækker Skye i skala 1:155.000. Imray's søkort er top lækker kvalitet plastic-coated, vandfast materiale, med massevis af nyttig information indsat, og hele bagsiden af kortbladet er tilsvarnede fyldt med gode oplysninger. Luksus-søkort!

Som supplement til kortene, Imray's Pilot-bog for sejlere, "Skye and Northwest Scotland", som "fortolker" søkortet, og supplerer med b.la. detaljerede kortudsnit og luftfotos. Den er et rigtig godt værktøj til skrivebords-rekognoscering. Lidt ekstra kød på tidevands-planlægningen kommer via Amiralty's tidevands-atlas venligst udlånt af en god kajakmakker.

Og - sidst men ikke mindst, bogen "Scottish Sea Kayaking" af Doug Cooper og George Reid, som indeholder tur-beskrivelser, der kan bruges som inspiration. Her skal der lige bringes en velment tip, for går du først i gang med denne bog (eller den tilsvarende for Wales eller Shetland/Orkney) er der stor risiko for at du får endnu mere mod på at tage afsted og ro kajak i området. Det er dog ikke alle turbeskrivelserne som er lige "gennemtestede", så brug turbeskrivelsen som inspiration, men lav dine egne planer (og plan B'er) for tidevand og rute på turene.