Fra kaos til refleksion: Fire trin til bedre læring

Fra_kaos_til_refleksion

Jeg indrømmer det!

Det ser lidt kaotisk ud. 

På mit skrivebord ligger bunker af papirer fra tidligere kajakkurser.

Nogle af dem hurtigt håndskrevne notater. Andre er lange kursusplaner for hele weekender og større hold.

Men der er mening med kaos'et:  Jeg tygger mig igennem dem: Håndfuld for håndfuld. Destillerer erfaringerne ud af dem.

Til en koncentreret snaps, der er mine personlige erfaringer fra de undervisningstimer jeg har på vandet.

Refleksion

Refleksion er en del af min læringsproces som kajakinstruktør. Når viden bliver kombineret med erfaringer fra det virkelige liv, opstår ideerne til nye løsninger og metoder. Det er en af de aktiviteter som jeg ved at jeg skal holde mig selv til ilden med. Det er alt for let at nedprioritere - og alt for vigtigt til at la' være med.

Prøv de 4 trin her

Hvis du er kajakinstruktør (eller på vej til at blive det) så prøv det her trick: Når du kommer hjem fra en tur på vandet med dine kursister, så skriv ganske kort ned:

  1. Hvad virkede godt
  2. Hvad kan jeg forbedre
  3. Konklusioner
  4. TODO

 

Lad mig vise dig et eksempel

Fra et hold IPP2 kursister fra dette efterår:
Hvad virkede godt
  • Lille hold og grejet fungerede.
  • Planen med at komme tidligt i vandet og lege var et godt valg - øget selvtillid og mere aktivt balance/kant-arbejde
  • Vi fik arbejdet med 3 teknikker til effektiv læring: Generation, Ønskværdige vanskeligheder og Variation i øvelserne.
Hvad kan forbedres
  • Være mere proaktiv, når en kursist hænger i bremsen og kæmper med teknikken.
Konklusioner
  • Situationer hvor kursisterne selv arbejder med øvelserne, skal balanceres op mod direkte instruktion som skærer ned på tidsforbruget.
  • Størstedelen af holdet var godt kørende med selv at fordybe sig og arbejde
  • Der skal fokus på mere konkret instruktion til de kursister der kæmper med øvelserne, næste session.
TODO
  • Husk at tage flere billeder og film, næste gang vi mødes
  • Sende kursisterne billeder fra i dag.
  • Tjekke turplaner og logistik til vores downwind-tur om to dage - fokus på en rute der giver muligheder for tekniktræning og redninger.

 

Kan det gøres nemmere?

Der findes mere avancerede skemaer og modeller til personlig evaluering. Min egen erfaring er bare, at når jeg skal forholde mig til måske 10 forskellige refleksionspunkter, så får jeg det ikke gjort. Kender du det? De 4 trin er så nemt jeg kan gøre det, men stadig sætte mine tanker i gang omkring hvordan et kursus eller en tur er gået, og kan forbedres.

  1. Hvad virkede godt
  2. Hvad kan jeg forbedre
  3. Konklusioner
  4. TODO

 

Prøv det selv

Det tager ikke mange minutter, men jeg lover dig: Det er langt bedre end ingenting. Det er simpelt, og TODO'en peger fremad. Derfor er det motiverende. Bruger du teknikken, vil det med garanti resultere i ekstra forståelse for hvad du arbejder med. På sigt, giver det udslag i bedre teknik, turoplevelser og undervisning.  

Kom i gang

Lige nu, inden du slipper denne blog-post, så prøv at sætte i gear:

  1. Luk op for et dokument, du kan skrive løs i. Og gem det så du kan finde det igen. (Hent skabelonen her og kom hurtigt i gang)
  2. Tænk tilbage på den sidste kajak-undervisnings session du lavede
  3. Reflekter over den med de 4 trin: Hvad virkede godt - Hvad kan jeg forbedre - Konklusioner - TODO

Gentag punkt 2-3 ind til du har gjort det for 5 forskellige kajakture. Og hold så udkig efter de små guldkorn som falder af.

  • Er der mønstre du gentager? - Positive såvel som negative?
  • Gør du ting, som du nemt kan optimere på?
  • Er der ting, som du kunne have glæde af hjælp/sparring udefra til at forbedre?

Vil du i gang på en nem måde?

Klik og hent skabelonen til de 4 refleksions-trin her »

 

Over til dig

Har du haft glæde af at reflektere over din kajakroning?

Eller har du mærket frustrationen ved ikke at gøre det?

Del dine erfaringer i kommentarfeltet her!