Natroning i Havkajak - Tips til at ro kajak i mørke

Snart bliver det mørkt - vær klar til natroning

Hvorfor tage på kajaktur om natten?

For mig er natroning en af de fede sensommer-aktiviteter, som leder frem mod vinteren:

  • Stilheden og freden på vandet.
  • Glæden ved at være ude, når andre mennesker går indendørs og tænder lyset.
  • Fuldt fokus og skarp opmærksomhed på omgivelserne.
  • Viljen til at stole på navigationsinstrumenterne: Kort, Ur, Kompas og GPS.
  • Høreansen og lugtesansen, som opfanger de små lyde og lugte, jeg ikke plejer at registrere.
  • Morilden, der lyser op som funklende stjerner rundt om bladene på pagajen.

Vær forberedt på at møde mørket på din kajaktur - guiden her i tre trin, viser dig hvordan

Trin 1: Start med at gøre dit kajakgrej natronings-klar

1. Markeringslys

Skal kunne opfylde lovkravet: ”Robåde under 7 meter skal kunne vise hvidt lys hele horisonten rundt, i så god tid at sammenstød kan forebygges” (se Regel 25 i Bekendtgørelse om Søvejsregler)

  • Dæksmonteret lampe, placeret på bagdækket.
  • Hvidt eller gult knæklys på vesten:
  • Elektrisk lygte på hoved eller skulderen på vesten

Ud over det, skal markeringslyset blænde minimalt og helst kunne slukkes når der ikke er behov for at vise det, så du undgår at blænde kajakroere i resten af gruppen.

2. Arbejdslys

Du har brug for en håndfri løsning, så en pandelampe er optimal

  • Pandelampe, så vandtæt som mulig. Jeg har gode erfaringer med Silvas Explore og Ninox, der er IPx7 vandtætte.
  • Med stor tænd/sluk knap (test den med tykke neoprenhandsker).
  • Lys der kan dæmpes, eller rødt lys der forstyrrer nattesynet mindre
  • En elastikstrop der også fungerer når du har hjelm på.

3. Reflekser

Reflekstape på din kajak, pagaj og vest er vejen frem når du skal gøre dig selv synlig for andre.

  • På kajakken: Monter striber af ”SOLAS” reflekstape langs rælingen
  • På din vest – både for- og bagside
  • På pagajens blade – både for- og bagside.

4. Udstyr på dækket

Nat-navigation kræver at du har dine redskaber lige ved hånden, og tæt på dig. Det er tæt på umuligt at aflæse et kort og kompas, hvis ikke du har det i hænderne.

  • Kort med indtegnet, opmålt rute og tjekpoints undervejs.
  • Håndholdt kompas – brug et knæklys som baggrundsbelysning
  • Armbåndsur så du kan holde styr på tiden

Trin 2: Turledelsen og sikkerhed i mørke

Vi tager udgangspunkt principperne om kommunikation, udsyn til gruppen, forebyggelse af problemer og effektiv positionering. I engelsk kajakslang, kendt som ”CLAP” (Communication, Line of Sight, Avoidance, Position). Kan du mestre ”CLAP” principperne om natten, har du en god situation til at håndtere problemer der opstår - du kan træffe nye beslutninger, og sætte dem i værk. Falder ”CLAP” fra hinanden, bliver du stækket som turleder – og det er bestemt ikke en særlig god situation at være i når det er mørkt.

Kommunikation

  • Vi sætter fokus på lydsignaler frem for visuelle signaler, fordi de visuelle signaler ikke kan ses i mørket.
  • Aftal nye beskeder med gruppen: ”Kom til mig”, og tællesekvenser som den næste...
  • Alle får et nummer 1-2-3-4-5..., Alle kan starte tællingen af gruppen, ved at råbe sit eget nummer, og få resten af gruppen til at tælle efter. Eksempel: ”tre”-”fire”-”fem”-”én”-”to”
  • Hav nødfløjten klar! Fløjtesignaler bruges aktivt hvis der opstår problemer.
  • Vil du ses? Medbring håndholdte nødblus og nødraketter!
  • Tag telefonen med - og opret kontakter på den for dine deltagere og med-turledere.

Udsyn til gruppen

  • Det handler om at ligge tæt. Så tæt, at i kan snakke sammen uden at hæve stemmerne.
  • Hvis i er en stor gruppe, så overvej om der skal splittes op i mindre teams der følges ad.
  • Ro tæt: 1-2 kajaklængder mellem kajakkerne
  • Tæt formation suppleres med at alle i gruppen har et nummer, og gruppen kan tælles

Forebyggelse af problemer

  • Hvis der opstår problemer i mørke, så forvent at de er vanskeligere at løse end i dagslys.
  • Meld din forventning ud om at holde tæt samling i gruppen, og hold fast i den ude på vandet.
  • Orienter dig ofte, så du hele tiden ved hvor du er og hvor du er på vej hen.
  • Hvis du skal holde pause eller der opstår problemer: Stands gruppen og vær sikker på at alle ved det.
  • Hvis du vil have dine redninger, dit rul og andre sikkerhedsprocedurer til at virke i mørke, så TRÆN dem i mørke.

Position

  • Placer dig så du kan overskue hele gruppen
  • Hvis der er lys fra land (eller månen), er det væsentligt nemmere at se gruppen, hvis du placerer dig så du selv kigger væk fra lyset.
  • Hvis det er svært at udpege et sigtepunkt, så lad gruppen følge én person der er navigatør og holder kursen.

Trin 3: Navigation med flere detaljer

Navigation i mørke sætter større krav til din opmærksomhed end i dagslys. Det er grundlæggende de samme teknikker og taktikker vi bruger, men fordi du ikke kan se langt, stiller nat-navigationen krav om en mere detaljeret planlægning, både før du starter og undervejs på turen.

  • Har du muligheden for en rekognoscerings-tur i dagslys, så er det en oplagt mulighed for at forberede dig på nat-roning i dit område.
  • Skaf et detaljeret kort over området du skal ro i. Optimalt set, 1:25.00 (4cm = 1 km) eller mere detaljeret.
  • Lav en ruteplan før du tager på vandet.
  • Bryd turen op i kortere etaper på ½ – 1 km. Naviger mellem punkter der er lette at identificere.
  • Vær fokuseret på din hastighed, tiden og den kompas-kurs du ror, så du kan forudse din position. Ofte ror vi 1-2 km/t langsommere i mørke, end vi ville gøre i dagslys.
  • Følg med på kortet, så du kender din position så nøjagtigt som muligt.
  • Brug de markante punkter på kysten som fikspunkter der giver dig en eksakt position. Eksempelvis bygninger, bevoksningsgrænser, knæk i kystlinjens form osv (på engelsk kaldes teknikken ”handrailing”).
  • Skal du finde et lille punkt, kan du sigte efter det nærmeste større opfang (på engelsk kaldes det ”aiming off”). Når du rammer dit opfang, skifter du til nær-orientering med gelænderet, frem mod det endelige mål. Det kan godt være din rute bliver lidt længere, men træfsikkerheden øges.

 

Tip: Afstandsvurdering

At vurdere afstande om natten er et vigtigt aspekt i nattens navigation. At dømme afstanden på et fast lys om natten, som f.eks. et havnefyr er ikke nemt. Det er umuligt at vurdere, om et lys er 500 meter væk, eller 2 kilometer væk.

En enkel teknik til at bedømme lysets afstand er følgende: 

  • Hold en finger spids lige under lyset.
  • Luk det ene øje. 
  • Flyt ikke fingerspidsen, lade den stå i en fast position i forhold til lyset.
  • Drej så hovedet til venstre og højre.

Hvis lyset er tæt på, vil det ikke synes, som om det bevæger sig ret meget. Jo længere væk lyset er, jo mere vil det synes at bevæge sig. Med en del øvelse, vil du blive bedre til at bedømme afstande om natten. Det er en enkel øvelse, du kan arbejde med på land.

(tak til Ole Schytte for dette tip!)

Prøv det!

Der er to oplagte tidspunkter på døgnet at starte ud med:

Eftermiddag / Aften - start i skumringen og ro ind i mørket. Fordelen er at det passer ind i dagsrytmen for de fleste af os. Ulempen er at det bliver mere og mere mørkt, så kommer du i problemer, skal du regne med at det bliver vanskeligere jo længere tid der går.

Sen nat / Tidlig morgen - start i nattemørket og ro ind i daggryet. Selv om det måske kræver en overvindelse at stå tidligt op, er fordelen at du får dagslyset til hjælp efterhånden som turen skrider frem.

Hvornår er solopgang og solnedgang?

Tjek Almanakken her, og se tiderne for solopgang og solnedgang »


Din første nattur kan fint være i roligt vejr og kendt farvand - ta' ud og udforsk det, men gør det med sikkerheden som første prioritet!

Har du spørgsmål, erfaringer med natroning, eller flere tips du gerne vil dele, så skriv dem i kommentarfeltet her under: